Referat af ordinær generalforsamling af gårdlauget Sønderdybet afholdt torsdag den 27. maj 2011.
Formand Hans Donslund bød velkommen til generalforsamlingen.
1. Valg af dirigent
Trine Otto, Krusågade 4-6 blev valgt til dirigent. Hans Donslund, Sønder Boulevard 45/Godsbanegade 1 blev valgt til referent. Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og konstaterede at følgende ejendomme var repræsenteret på mødet:
Catarina Andersen, Dybbølsgade 24
Pernille Neergaard-Dibbern og Trine Otto, Krusågade 4-6
Frank Wederkinch, Krusågade 8-10
Jens Hybel, Godsbanegade 3
Shamirra Aisinger, Godsbanegade 9-15
Carsten Vesterø, Ole Rindtoft og Hans Donslund, Sønder Boulevard 45, Godsbanegade 1.
2. Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens beretning for det forløbne år.
Hans Donslund aflagde beretningen:
I kalenderåret 2010 skete der ikke det store i gården.
Gårdmanden er stadig den samme: Polat, som har været vores gårdmand i alle årene. Bestyrelsen har besluttet at købe 2-3 ekstra bord-bænkesæt, så der være placeret ved hver anden eller tredje bagtrappe.
Bestyrelsen fik for et par måneder siden en henvendelse fra en beboer i en stuelejlighed i Krusågade om han måtte etablere en dør og trappe ud til gården og bestyrelsens svar var at en privat dør og trappe til gården ville stemple arealet som lidt mere privat end andre områder. Vi forhørte os hos arkitekterne i Københavns Kommune, der svarede at de ikke ville anbefale en tilladelse, da vores gård er ret smal og det vil betyde en indskrænkning af det fælles areal [hvis stuelejlighederne etablerer døre direkte til gården].
Spørgsmålet er til debat under beretningen. Det vil være mest relevant at etablere udgange fra lejlighederne i SB43, Krusågade 2, (ikke 4-6), og derefter fra nr. 8 og opefter. Fra ejendommene i Godsbanegade vil behovet for trapper være større og optage langt større gårdareal.
Det eneste gårdlauget skal tage stilling til er samtykke til, at en lejlighed etablerer en privat trappe ud i gården, der optager noget gårdareal.
Vedligeholdelse
Som sagt ikke de store aktiviteter i 2010. Gartneren beskar og vi havde 1-2 besøg af elektrikeren (relæer).
Men ideerne er lidt større:
- annullering af to bede (hvor der stod et rønnebærtræ og skyggede for bordene ved Krusågade 6) og et meget trist buskebed på legepladsen tæt ved Godsbanegade 3's bagdør. Det åbner samtidig mulighed for at børnehaven kan flytte på det store ”balancestativ”, der står meget tæt på stuelejligheden Godsbanegade 3 til venstre. Gårdlauget har bevilget 10.000 kr. som tilskud til at flytte eller rokere rundt på legepladsen. Klausulen er at stativet skal flyttes længere væk fra stuelejligheden, men området må ikke være frit, så det kan bruges til boldspil.
Vi vil også lave ændringer ved Sønder Boulevard 43, et gammel hegn er råddent, bedre plads til cykler og sushi-restaurantens affald.
Plænen trænger til vedligeholdelse; der er råd palisaderne. Tilbud fra gartneren på delvis udskiftning og er lige modtaget.
Rotter
Der har været (og er!) problemer med rotter fra kloakkerne under ejendommen Dybbølsgade 24. Mange har observeret rotterne i gården og skrevet til gårdlauget om dem og sat sedler op i gården. Københavns Kommune er på sagen, har sat rottefælder op og skrevet til ejendommen om udbedring af skaderne på kloakker.
Cykler i gården
Der parkeres mange kassecykler i gården. Vi anerkender at de ikke kan stå i fred på gaden og der er heller ikke plads til dem i cykelstativerne i gården, men det er et problem, som vi ikke har en løsning på.
Knallerter må jf vores ordensregler parkeres i gården, men motoren må ikke startes. Motorcykler har været vinterparkeret i gården. Det er forbudt!
Økonomi
Vi brugte ikke vedligeholdelsesbeløbet sidste år og foreslår det overført til i år. Vi har allerede i 2011 brugt det overførte beløbet til "nye initiativer" til at få annulleret de to førnævnte bede.
De øvrige initiativer er der ikke mange penge til længere.
Spørgsmålet er, hvordan gårdlaugets vedligeholdelsesbudget skal være i årene fremover. Det ser lidt småt ud. Vi kan godt bruge af opsparingen, men ikke bringe driftkapitalen ned under et forsvarligt niveau.
Vi overvejer et forslag om at hæve bidraget med ekstraordinært med f.eks. 10% 1. juli 2012. Det er ikke til endelig beslutning i dag, men vil evt. blive forelagt den ordinære generalforsamling i 2012.
Der var følgende kommentarer til beretningen:
Frank Wederkinch mente at græsplænen har lille brugsværdi, fordi den ikke er afskærmet.
Caterina Andersen fra Dybbølsgade 24 oplyste, at de havde fået deres kloakker fotograferet og afventer svar fra kloakfirma. Frank Wederkinch refererede en udsendt fra kommunens skadedyrsbekæmpelse, at der også er fundet et rottehul ved Sønder Boulevard 43/Krusågade 2. Bestyrelsen vil undersøge og følge op over for ejendommen. Desuden havde kommunens repræsentant også fundet problemer ved mange brønde langs gårdfacader, der ikke er blevet renset op.
Derefter diskuterede forsamlingen mulighed for etablering af døre fra stuelejlighederne.
Argumenter for var blandt andet stuelejlighedernes nærhed til gården i forvejen kræver tolerance mellem brugere af gården og lejlighedernes beboere, og at åbne endnu mere op vil skabe et endnu bedre gårdmiljø.
Argumenter i mod var at brug af områder i gården, hvor der er åbent ind til en lejlighed vil virke intimiderende og begrænse gårdens anvendelse. Desuden at privat inventar i gården også virker begrænsende for den almene brug af gården.
Det blev præciseret, at gårdlauget alene har skullet tage stilling til samtykke til at etablere trappe fra stuelejligheder ud i gården (og dermed optage et areal).
Efter en længere debat enedes forsamlingen om at franske altaner med en dybde på maksimalt 50 cm vil være et acceptabelt kompromis. Formanden tog forbehold for kommunal godkendelse, både gårdarkitekter og byggekontoret.
Det blev oplyst at, A/B Krusågade 8-10 undersøger om de kan etablere altaner til alle lejligheder.
Bestyrelsens beretning blev godkendt.
3. Forelæggelse og godkendelse af regnskabet med revisorpåtegning.
Regnskabet blev gennemgået. Overskuddet i 2010 skyldes, at planlagte vedligeholdelsesopgaver ikke var blevet forsinket pga. vintervejret og først gennemført i marts 2011.
Link til regnskabet (åbner nyt faneblad i din browser)
4. Forslag fra bestyrelsen og/eller medlemmer.
Der var ikke indkommet forslag til behandling på generalforsamlingen.
5. Forelæggelse til godkendelse af foreløbigt budget for næste regnskabsår og endeligt budget for indeværende regnskabsår.
Budgettet blev gennemgået. Bestyrelsen foreslog, at det ikke-forbrugte beløb til vedligeholdelse i 2010 blev overført til 2011. Dermed budgetteres med et underskud på 51.000.
Bestyrelsen har modtaget et forslag til renovering og ændring af græsplænen samt tilbud på udførelse fra vores anlægsgartner. Det vil koste ca. 55.000 kr. Med det begrænsede budget vil der ikke være råd til dette og heller ikke til de fleste af øvrige ændrings- og vedligeholdelsesopgaver i gården (udskiftning af hegn mellem Sønder Boulevard 43 og 45, mindre ændringer ved nr. 43 og forbedret placering af papcontainere tre steder i gården).
Jens Hybel mente ikke, der var grund til at hæve bidraget til gårdlauget ekstraordinært så længe der er penge på kontoen.
Hans Donslund sagde, at bestyrelsen vil arbejde videre på vedligeholdelsesplanen og gennemføre hvad der er muligt inden for det foreslåede budget og fremlægge vedligeholdelsesplan for generalforsamlingen i 2012. Eventuelt inklusiv et forslag om forhøjelse af bidrag med fx 10%. Det fremlagte, foreløbige budget for 2012 er uden evt. forhøjelse af bidraget.
Hans Donslund oplyste, at administrationshonorar pålægges 25% moms fra 1. januar 2011. Den forøgede udgift fremgik desværre ikke af det forelagte budget.
Budgettet blev godkendt.
6. Valg af medlemmer og suppleanter til bestyrelsen
Ole Rindtoft og Jens Hybel var på valg. De blev ikke opstillet andre kandidater og de var dermed begge genvalgt.
Suppleanter: Martin Andersen ønskede ikke at genopstille som suppleant. Henriette Christensen blev genvalgt. Frank Wederkinch nyvalgt. Suppleanterne deltager i bestyrelsesarbejdet.
7. Valg af revisor.
Revisor Bent Bastian, Bastian & Krause blev genvalgt.
8. Valg af administrator
Vest-Administration A/S blev genvalgt.
9. Eventuelt
Ole Rindtoft mente det vil være horribelt, at bruge over 50.000 kr. på ændring af græsplænen, men tilsluttede sig dog en lille trappe (trappe indgår i forslaget fra anlægsgartneren. ref.). Ole foreslog desuden, at papcontainerne placeres for enden af storskraldsskure, samt at gårdlauget skulle foranledige at brønde blev renset op, men ikke påtage sig udgiften. For at begrænse udgiften til beskæring foreslog Ole desuden at ejendommene selv skulle påtage sig udgiften til beskæring af planter, der vokser over gesimsen ved. 1. sal.
Shamirra Aisinger oplyste, at der er råd i palisaderne omkring græsplænen og udskiftningen af dem alle indgår ikke i anlægsgartnerens forslag. De skal udbedres inden for en årrække. Gode ideer til plænen efterlyses.
Bestyrelsen påtog sig at skrive til alle ejendommen om vedligeholdelse af brønde og dæksler.
Pernille Neergaard-Dibbern henviste til de mange problemer med sushirestaurantens affald og den forøgede affaldsmængde fordi restauranten bruger beboernes containere, hvilket har medført at alle ejendommen er pålagt højere renovationsafgift. Da restauranten nu har fået sine egne containere burde antallet af containere kunne nedsætte med en eller to og dermed være plads til papir- og papcontainere, der står udenfor.
Carsten Vesterø: tage affaldsdimensioneringen op til revision. Irriterende at der står flere og flere containere. Fordelingstal på renovationsafgift blev fastlagt ved gårdens etablering i 1992 bør revideres.
Princip for fordeling af renovationsudgift undersøges. Bestyrelsen undersøger om tømningstidspunkter kan ændres til mandag-onsdag-fredag, samt om nogle containere i affaldsskurene i den sydlige ende af gården kan undværes.
Beboere, der arbejder aften/nat, er generet af tidlig råben i gården og ønskede bestyrelsen skulle henstille til børnehaven, at børnene ikke kom ud før 8.30. Ole Rindtoft oplyste at der tidligere er aftalt kl. 8.00. Bestyrelsen lovede at kontakte børnehaven.
Frank Wederkinch foreslog, at cykelstativet ved Godsbanegade 3 blev overdækket med en terrasse. Bestyrelsen vil høre kommunens kommentar til forslaget. Der er dog slet ikke penge på budgettet til gennemførelse af ideen.
Den fælles adgang i Dybbølsgade 24 står ofte åben. Skilt på døren om at holde døren lukket. Samme dør trænger til afrensning af graffiti.
Trine Otto takkede for en god debat og nogenlunde orden og hævede mødet ca. kl. 21.
Trine Otto, dirigent Hans Donslund, referent
(sign.)
Budget 2011 og 2012 (korrigeret for moms af administrationshonorar fra 1/1 2011)
|
||
|
Endeligt budget 2011 |
Foreløbigt |
INDTÆGTER |
|
|
Opkrævet gårdlaugsbidrag i alt |
210.908 |
210.908* |
Renteindtægter |
0 |
0 |
INDTÆGTER I ALT |
210.908 |
210.908 |
|
|
|
UDGIFTER |
|
|
Gårdlaugsforsikring |
8.853 |
8.853 |
Arbejdsskadeforsikring |
2.814 |
2.814 |
Elektricitet |
5.253 |
5.253 |
Vandforbrug |
1.000 |
1.000 |
Vicevært incl. feriepenge m.v. |
115.396 |
115.396 |
Administrationsudgifter incl. moms |
21.928 |
21.928 |
Møder og diverse udgifter |
5.414 |
5.414 |
Revisionshonorar |
7.650 |
7.650 |
Kontorartikler |
313 |
313 |
Gartner |
27.000 |
27.000 |
Materialer vicevært samt eget arbejde |
6.120 |
6.120 |
Løbende vedligeholdelse |
36.000 |
36.000 |
Nye initiativer, ændringer, renovering m.m. |
25.000 |
0 |
Andre udgifter |
3.570 |
3.570 |
UDGIFTER I ALT |
266.310 |
241.310 |
Årets resultat |
-55.402 |
-30.402 |