Referat af bestyrelsesmøde nr. 2 (2008-09) i G/L Sønderdybet mandag den 21. september 2008.
Til stede:Ole Rindtoft, Shamirra Aisinger,Hans Donslund, Susanne Blomme Blomberg og Henriette Christensen (suppl).
Afbud fraMartin Andersenog Jens Hybel.
1. Tilbud på maling af affaldsskure
Blomme havde skaffet et tilbud på maling af skraldeskure. Tilbuddet dækker alt fra afvaskning med algerens til maling af samtlige overflader samt maling af nye lægter på tag (separat udført af tømrer). Tilbuddet fra maleren lød på i alt 132.625 kr. incl. moms, mens tømreren skulle have ca. 16.000 kr., så udgiften kunne blive 3-4 gange så meget som der var afsat i budgettet. Arbejdet kan derfor ikke igangsættes uden en ny generalforsamlingsbeslutning.
Da mulighed for affaldssug undersøges og det vil betyde mindre behov for affaldsskure, besluttede bestyrelsen at udskyde maling af affaldsskurene til efter næste generalforsamling.
2. Affaldssug
Martin Andersenhar lavet aftale med Envac onsdag 23/9 kl.8.30.Udover Martin deltager Shamirra og Ole. Shamirra får nøgle til kælderen under Krusågade 12-20.
3. Ansættelse af ny gårdmand eller servicefirma
Modtaget tilbud fra JF Service, der er vicevært i ejendommen Godsbanegade 9-15. De er meget tilfredse. Tilbuddet er på 82.500 kr. incl. moms, hvortil kommer ekstrabetaling for snerydning og ekstraarbejde. Samtlige udgifter vedr. gårdmand incl. lovpligtig arbejdsskadeforsikring, ATP mv. var i 2007 97.000 kr., så gårdlauget kan måske spare lidt på gårdmandskontoen. Hans skaffer regnskabsoplysninger fra administrator. Der blev ikke truffet beslutning om lønramme for ved evt. ansættelse af gårdmand.
Det blev besluttet at sætte opslag i gården og evt. i supermarkeder i området, samt annoncere i Vesterbrobladet. Desuden kan indhentes et tilbud fra et andet servicefirma. (Hans)
Der blev diskuteret om gårdmandsjobbet kunne deles op, så beboere kunne påtage sig noget af arbejdet mod betaling. Det blev aftalt, at der skal ansættes en gårdmand eller servicefirma til den daglige drift, mens det mere lystbetonede og lejlighedsvise arbejde, som gartnerarbejde og vedligeholdelse (maling af affaldsskure?) kan udføres af beboere mod timebetaling. Plantedag og lignende frivilligt arbejde vil vi holde fast i.
4. Orden i gården
Det flyder med legetøj og børnecykler i hele gården. Det blev besluttet at undersøge om et lille område i nærheden af ”dråben” ved Godsbanegade 7 kan reserveres til legetøj og børnecykler. Det skal sættes i værk ved udsendelse af information fra gårdlauget efter næste møde.
Kombolaerne står ubrugte hen, og der er ikke sket noget mht. til at få dem afhændet. Der sættes annonce i Den blå Avis (Henriette).
5. Gartner
Efter gartnerens besøg i forsommeren trænger kun det store træ i midten af gården til beskæring, bestilles i oktober måned. Andet, fx blåregn, kan beskæres efter gartnerens skøn (Sharmirra).
6. Information til beboerne
Der er behov for at få informeret om ordensregler igen, om en ordning for legetøj og børnecykler (punkt 3), om renovation og affaldssortering. Det skal ske ved en informationsfolder, som vi tidligere har omdelt, desuden på opslagstavlerne ved affaldsskurene samt på hjemmesiden. Forslag laves til næste møde (Shamirra og Hans).
7. Legepladsen
Byggepladsen på legepladsen skulle blive (næsten) rømmet om et par uger, da altan.dk er ved at være færdige i gården og begynder på gaden. Det forventes at legepladsen kan benyttes igen inden efterårsferien.
Svaret fra A/B udlejningen til Københavns Kommunes børnehave var at foreningen ikke lejer gårdareal ud, men at børnehaven har, efter at gården blev byfornyet af kommunens gårdrydningskontor, benyttelsesret til gården på lige fold med andre ejere, lejere og andelshavere i kareen. Børnehaven har altid haft denne benyttelsesret og man kan vel sige, at den har betalt for den gennem de udgifter, den har til indretning og vedligeholdelse af legepladsen.
I kontrakten med Københavns Kommune fra dengang da en brugs i ejendommen blev omdannet til børnehave står der at der i lejemålet indgår et værksted og garage, som blev revet ned for at indrette gården til legeplads. A/B mener, at gårdlauget må lægge vægt på situationen efter gårdrydningen.
I praksis har kommunen/børnehaven betalt for legeredskaber, vedligeholdelsen af dem, og gårdlauget mener dermed også at de bærer ansvaret for at legepladsen er lovlig indrettet. Desuden sørger kommunen for renholdelse (fejning) af legepladsen. Vi forsøger at finde en aftale. Vest Administration har ikke dokumenter fra stiftelsen af gårdlauget, men Ole mente at have noget.
8. Eventuelt
Blomme indkøber to ”pottetrapper” a 249 kr. De bliver sat ud i gården til næste forår.
Der er ingen reaktion fra Sushi Treat og affaldsproblemet med restauranten er uforandret. Hans følger op.
Næste møde blev aftalt til søndag den 19/10 kl.18.00i A/B Søndergodsets fælleslokale (medmindre andet aftales). Der serveres mad (Ole).
22. september 2008
Hans Donslund